אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

תזונה נכונה בגיל הזהב

תזונה נכונה היא דבר חשוב ולא סתם מומחים אומרים כי מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו, משפיע על האנרגיות, על המצב רוח, על הבריאות הפיזית וגם הנפשית שלנו. יחד עם זאת, תזונה נכונה בגיל הזהב חשובה עוד אפילו יותר, משום שהגוף עובר המון תהליכים. אמנם תהליכים אלה טבעיים ונחשבים לחלק בלתי נפרד מההתבגרות שלנו, ובכל זאת, חשוב להזין אותו בחוכמה, כדי לשמור עליו ולהפחית את הסיכוי והסיכון לחלות באינספור סוגים של מחלות ובעיות רפואיות.

 

גוונו את המזון ככל הניתן והקפידו על צריכה מוגברת של סידן

ככל שתגוונו את המזון שלכם, ככה הסיכוי שיחסר לכם בגוף מינרל או ויטמין כזה או אחר פוחת. הגיל השלישי מעלה את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס, מחלה בה העצמות מידלדלות בעקבות מחסור ואי ספיגה של מינר הסידן. לכן חשוב לצרוך מזונות עשירים בסידן ובוויטמין D משום שקשישים רבים סובלים ממחסור שלהם. מזונות כמו מוצרי חלב מועשרים בסידן, סלמון, ביצים, ברוקולי ועוד. במידת הצורך שווה לצרוך תוסף תזונה מתאים. חשוב לזכור מחסור תזונתי כזה או אחר, עלול להשפיע בצורה דרמטית על מצבו הפיזי והנפשי של הקשיש ולכן חשוב לאכול אוכל כמה שיותר מגוון.

 

וויטמין B12 חלק חשוב בתזונה נכונה בגיל הזהב

מחסור בוויטמין B12 נחשב למאוד נפוץ בגיל השלישי. הסיבה לכך היא משום שבגילאים האלה רכיבי תזונה אינם נספגים כמו שצריך וגם, מבוגרים רבים נמנעים מאכילת חלבון המגיע מהחי. לכן, חשוב להקפיד לצרוך מזונות המבוססים על חלבון מן החי כמו בשר הודו רזה, בקר, דגים ועוף. מחסור בויטמין זה עלול להוביל לאנמיה, מחסור באנרגיה, עייפות ועוד.

 

מדוע אנשים מבוגרים אוכלים פחות?

יש כל מיני סיבות שיכולות לעודד שינויים בהרגלי האכילה והתזונה אצל בני הגיל השלישי. למשל, קשישים רבים סובלים משינויים במבנה ובחוזק של השיניים והפה. גם הפרעות בבליעה, ירידה בחדות של החושים, בעיות ושינויים הקשורים למערכת העיכול, בדידות, דלקות, כאבים – כל אלה עלולים  להוביל לשינויים בתזונה.

 

מוצרים והרגלי תזונה שכדאי מאוד לשלב בתזונה היומיומית שלכם

  • כאמור, נסו לצרוך מזון כמה שיותר מגוון.
  • נסו לאכול את הירקות והפירות ביחד עם הקליפה שלהם, שכן אלו מכילים סיבים תזונתיים התורמים לתנועתיות במערכת העיכול.
  • נסו להימנע או לפחות להפחית מזונות ומשקאות עתירים בסוכרים.
  • הקפידו לשתות לפחות שמונה כוסות של מים ביום.
  • שלבו בתפריט שלכם מזונות המכילים שמן זית, שמן אבוקדו, טחינה, אגוזים, שקדים וזרעי צ‘יה.

 

רעיונות למזונות המתאימים לקבוצת גיל זו

בעונת החורף, מומלץ לאכול מרקים המבוססים על קטניות, ירקות ופחמימות מורכבים. מרקים כמו מרק שעועית, מרק עדשים, מרק אפונה, מרק כתום מדלעת ובטטה, כל אלה מצויינים ומכילים מרכיבים רבים להם הגוף זקוק. למרקים יתרונות נוספים, הם מחממים את הגוף, מסייעים למנוע תהליכים דלקתיים ומעניקים לגוף שפע של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.  עוד רעיון שיכול להיות מצוין, בעיקר עבור אנשים הסובלים מבעיות במערכת העיכול וחולשה בשיניים זו דייסה. ניתן להכין דייסת מקוואקר יחד עם חלב שיבולת שועל או חלב שקדים, לשלב בה מגוון של מוצרים כמו טחינה, ממרח שקדים או קקאו איכותי. ערבבו את הדייסה עם מעט סילאן ודבש להמתקה איכותית או הוסיפו פירות שאתם אוהבים.

 

לסיכום, בגיל הזהב, אפילו יותר מכל גיל רגיל, מומלץ לשלב ביום שלוש ארוחות מרכזיות ועוד שלוש ארוחות ביניים יחסית קטנות כמו פרי למשל. מומלץ לשלב מוצרים הקשורים לקבוצת הלחם והדגנים, מזונות עשירים בשומנים איכותיים וחלבונים. למשל, שתייה מרובה של מים מסייעת להפחית תופעות כמו למשל עצירות.