אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

שחיקה בעבודה כגורם לתחלואה

אנו חיים בעידן המודרני, עידן בו ישראלים רבים בדומה למדינות שונות ברחבי העולם עובדים לא מעט שעות במהלך היום, כאשר לא פעם היום נכנס גם אל תוך הערב או הלילה. שחיקה בעבודה היא מצב של תשישות רגשית, פיזית ונפשית שנגרמת כתוצאה מלחץ מוגזם וממושך. מצב זה מתרחש כאשר אתם מרגישים מוצפים, סחוטים רגשית, ואינם מסוגלים לעמוד בדרישות קבועות. ככל שהלחץ נמשך, אתם מתחילים לאבד את העניין והמוטיבציה שהובילו את עצמכם לקחת על עצמכם תפקיד מסוים מלכתחילה.

השפעות שחיקה בעבודה ומה ניתן לעשות בקשר לזה?

שחיקה מפחיתה את התפקוד ואת האנרגיה, ומותירה תחושה מתגברת של חוסר אונים, חוסר תקווה, ציניות ואומללות. בסופו של דבר, אתם עלולים להרגיש שאין לכם יותר מה לתת. אבל רגע לפני הגעה למצב של ייאוש מוחלט, מומלץ להתחיל לבחור שיטות טיפולים של רפואה טבעית כדי לאפשר לגוף ולנפש להתאושש. ההשפעות השליליות של שחיקה בעבודה גולשות לכל תחום בחיים, כולל לחיי המשפחה, התפקוד וההישגים בעבודה, וחיי החברה. שחיקה עלולה גם לגרום לשינויים ארוכי טווח בגוף, שמגבירים את הסיכון לפגיעות למחלות כמו הצטננות ושפעת. בשל ההשלכות הרבות שלה, חשוב להתמודד עם שחיקה מיד באמצעים טבעיים ובכל מקרה, לנסות שלא להגיע למצב שבו הגוף נשחק לגמרי ולמצוא את האיזונים הנכונים בהתאם ליכולות הפיזיות והנפשיות שלכם.

הגורמים הנוגעים לשחיקה בעבודה הם:

  • תחושת שליטה מועטה או העדר שליטה על העבודה.
  • חוסר הכרה או תגמול על עבודה טובה.
  • ציפיות עבודה שאינן ברורות או תובעניות מדי.
  • ביצוע עבודה מונוטונית או שאינה מאתגרת.
  • עבודה בסביבה כאוטית או שמאופיינת בלחץ מתמיד.

התמודדות עם שחיקה

כשמזהים את סימני האזהרה לשחיקה מתקרבת, או כשנקודת השבירה כבר חלפה, ניסיון לדחוף את התשישות ולהמשיך בעבודה מלחיצה ומאומצת, רק יגרום לנזק רגשי ופיזי נוסף. עכשיו זה הזמן לעצור ולשנות כיוון על ידי לימוד האופן בו ניתן להתגבר על שחיקה בעבודה ולהרגיש שוב בריאים וחיוביים. התמודדות עם שחיקה מחייבת גישה טבעית:

זיהוי. מודעות לסימני האזהרה לשחיקה- ככל שתשימו לב מוקדם יותר שהגוף שלכם עומד בפני שחיקה, ככה תוכלו לקחת הפסקה לפני כן ולעשות משהו בנוגע לזה. ברגעים האלה כדאי לעשות משהו בשביל עצמכם, לקחת יום חופש או אפילו לצאת לחופשה.

שינוי. ביטול הנזק באמצעות קבלת תמיכה ושיטות ניהול מתחים. כדאי לחשוב על הסבת מקצוע במידה והשחיקה קשורה למה שאתם עושים ביום יום.

כושר התאוששות. בניית העמידות ללחץ באמצעות טיפול בבריאות הפיזית והרגשית.

קבלת תמיכה

במצב של שחיקה בעבודה, בעיות נראות בלתי פתירות. הכול נראה עגום, וקשה לגייס את האנרגיה לטיפול, שלא לדבר על נקיטה בפעולה על מנת להתאושש. אבל יש לכם הרבה יותר שליטה על מתחים מכפי שאתם עשויים להאמין.

מגעים חברתיים הם תרופת הנגד של הטבע ללחץ ושיח אישי עם מאזינים טובים, ואלו הן השיטות המהירות ביותר להרגיע את מערכת העצבים ולהפיג מתחים. אנשים שאתם מדברים איתם אינם חייבים להיות מסוגלים "לתקן" את גורמי הלחץ שלכם; הם רק צריכים להיות מאזינים טובים, ולהקשיב בתשומת לב מבלי להסיח את דעתכם או להביע שיפוטיות.

שינויים בעבודה

כשהעבודה מובילה לשחיקה, או כשהיא מונוטונית ואינה מספקת, השיטה היעילה ביותר להתמודדות היא עזיבה ומציאת מקום עבודה אהוב.

כמובן שעבור רבים, החלפת עבודה או קריירה רחוקה מלהיות פתרון מעשי. יחד עם זאת, עניין יש צעדים שאתם יכולים לנקוט בהם על מנת לשפר את המצב הנפשי שלכם.