אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

טיפול טבעי בצרבת

טיפול טבעי בצרבת

צרבת נגרמת כתוצאה מחומצה בקיבה החודרת לוושט. תחושת הצריבה מתרחשת בחלק העליון והמרכזי של החזה, ממש מאחורי עצם החזה. מצב זה עשוי להיות חמור או להתבטא יותר בתנוחת שכיבה. הריון נוטה להחמיר צרבת.

הקיבה משלבת מזון, חומצות ואנזימים להתחלת פעולת העיכול. קיימים תאי מגן מיוחדים המרפדים את הקיבה למניעת החומצה הגורמת לדלקת. לוושט אין הגנה זו, ואם חומצת קיבה ומיצי עיכול חוזרים בפעולת ריפלוקס לוושט, הם עלולים לגרום לדלקת ולנזק לרירי המגן שלה.

צרבת משפיעה על 25-40% מהמבוגרים, לפחות אחת לחודש, בעוד ששבעה עד עשרה אחוזים מהמבוגרים סובלים מצרת יומית. התסמינים מתרחשים בתדירות גבוהה יותר בקרב גברים ואנשים מעל גיל ארבעים. רוב המקרים אינם מצריכים טיפול רפואי, למעט אם התסמינים תכופים או חמורים.

אם הצרבת חמורה או שהכאב מלווה בתסמינים נוספים כגון קוצר נשימה, או הקרנת כאב לזרועות או לצוואר, יש להבדיל תופעות אלו מבעיות חמורות יותר כגון התקף לב. גריד, שהיא מחלת החזר וושטי, הנקרא ריפלוקס גסטרו, היא צורה כרונית חמורה יותר של צרבת.

תסמיני צרבת

מחלת החזר וושטי היא מצב בו צרבת מהווה תסמין. חומצת קיבה חוזרת לוושט וגורמת לכאב, המורגש כתחושת צריבה מאחורי עצם החזה, או כהתכווצות או כאב חד. במקרים רבים כאב החומצה עשוי להיות מבולבל בטעות עם כאב התקף לב.

תסמיני הצרבת מורכבים מתחושת צריבה או חוסר נוחות לאחר האכילה, כאבי בטן, נפיחות, גיהוקים, וחלק מהאנשים חווים קשיי בליעה או תחושה כאילו המזון תקוע בוושט התחתונה. לעיתים מופיעים תסמיני שיעול או חוסר נוחות בדרכי הנשימה, אך תופעות אלו מתרחשות בתדירות נמוכה יותר.

כאב הצרבת עשוי להישאר בחלק התחתון של החזה או להקרין לחלק האחורי של הגרון ולהיקשר לטעם חמוץ בחלק האחורי של הגרון. אם מתרחשת חומצה ליד הגרון, בתיבת הקול, היא עלולה לגרום לשיעול או התקפי צרידות.

צרבת הנמשכת לתקופה ארוכה עלולה להיות חמורה מספיק כדי להסיר את האמייל מהשיניים ולגרום לריקבון. התסמינים מחמירים בדרך כלל לאחר ארוחות כבדות, הישענות קדימה או שכיבה. הנפגעים מצרבת עשויים לסבול מבעיות שינה.

טיפול טבעי בצרבת

סיבוכי צרבת

מצב זה אינו נעדר סיבוכים, ואם מתעלמים מהם, גירוי חוזר ודלקת הוושט עשויים להוביל לכיבים, שהם אזורים קטנים של התפרקות רקמות, העלולים לגרום לדימום רציני. סיבוכים נוספים הם אסטמה, שיעול כרוני ודלקת גרון.

בנוסף, התכווצות דרכי הנשימה הם סיבוכים משמעותיים אחרים של צרבת.שינויים בסוג התאים המצפים את הוושט עשויים לנבוע מחומצה, ולגרום למצב הנקרא ושט בארט, אשר מזוהה עם סיכון מוגבר לסרטן הוושט.

טיפול קונבנציונאלי לעומת טיפול טבעי לצרבת

המיתוס של צרבת מונצח על ידי חברות תרופות. לכן כשבוחרים בין תרופות קונבנציונליות או טבעיות, יש לבדוק תחילה את רמות חומצת הקיבה. הטיפול אינו מכוון אל הפתופיזיולוגיה הבסיסית אלא להפחתת תכולת החומציות.

מוקד הטיפול הוא שליטה על התסמינים, ולא תמיד הוא תואם את חומרתם או מונע סיבוכי ריפלוקס כרוני, כולל היצרות הוושט, כיבים, ואובדן דם. למרות סיבוכי טיפולים אלו, לא קיימים מחקרים אנדוסקופיים פוטנציאליים המוכיחים את יעילות הגישות התרופתיות והפולשניות.

חלק מהתרופות זמינות ללא מרשם, אך ייתכנו אינטראקציות אפשריות עם מספר תרופות מרשם, לכן יש להיזהר בשימוש בהן. התרופות מיועדות להקלת סימני ותסמיני צרבת, אך לא תמיד הן מספקות הקלה, למרות שמשתמשים בהן במשך מספר שבועות, ואז הרופא ממליץ על טיפולים אחרים הכוללים תרופות חזקות יותר או ניתוחים.

למרבה הצער, רוב הרופאים הקונבנציונליים, כולל גסטרואנטרולוגים, אינם יודעים לאבחן מצבי קיבה. "התרופות" הקונבנציונליות לצרבת עובדות באמצעות חסימת ייצור חומצה, אך גם כמות קטנה של חומצה במקום הלא נכון, כגון בוושט, עלולה לגרום לתסמינים כואבים וקשורה עם מחלות מסוימות כגון אסטמה, הפרעות אוטואימוניות ומחלות עור כגון רוזציאה. חסימת החומצה מסייעת לעצירת התסמינים, אך אינה מרפאת גורמים בסיסיים אחרים.

רפואה משלימה ואלטרנטיבית לצרבת

מספר גישות טיפול אלו עשויות לעיתים להפחית תסמיני צרבת, אך קיימות הוכחות מדעיות מוגבלות התומכות ביעילותם.

גישת הריפוי הטבעי היא הגישה היעילה ביותר, ומובילה להקלת עיכול. קורס הבריאות הטבעי מסביר כיצד ניתן להתמודד עם צרבת באופן מקיף ושלם, תוך ריפוי הגורמים הבסיסיים, מניעת התקפים חוזרים, וללא צורך בשימוש בתרופות רעילות המחמירות את המצב.

ע"פ הבריאות הטבעית הצרבת הינה  מצב בו חומצת הקיבה עולה אל הוושת, מצב זה לאורך זמן  עלול לפצוע את הושט, מצב זה נגרם בדרך כלל כתוצאה מאכילה לא נכונה – עודף אכילה, מזונות לא נכונים  ושילובי מזון לא נכונים, אשר יוצרים נפיחות בקיבה ומעלים את חומצת הקיבה אל הוושת. דרך הטיפול בבריאות הטבעית היא הסרת הגורם- משמע המזון הלא נכון והרגליי האכילה הלא נכונים.