אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

אל וסת – הטיפול הטבעי

משמעות המונח אל וסת היא בדיוק כפי שהוא נשמע: היעדר דימום וסת. ברפואה משתמשים במונח זה על מנת להצביע על אחד משני מצבים: הפסקת המחזור החודשי אצל אישה בגיל מחזור, או אי התפתחות כלל של מחזור אצל צעירה שהגיעה לגיל 16. מאמר זה מתייחס רק למצב הראשון, שנקרא מבחינה טכנית "אמנוריאה משנית".

גורמים לאל וסת

קיימות סיבות רבות למצב של אל וסת. ירידה חמורה במשקל, כמו במצב שעלול להתרחש אצל אישה עם אנורקסיה נרבוזה, עלולה לגרום להפסקת המחזור. כך גם פעילות גופנית קיצונית, כמו ריצת מרתון, פיתוח גוף או ריקוד בלט מקצועי.

גם נשים צעירות שמתחילות לימודים באוניברסיטה עלולות לפתח אל וסת, מלחץ או כתגובה למה שהגוף מחשיב כשינוי משמעותי. הריון והנקה עוצרים את המחזור בתכנון, ונשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון עשויות לגלות שלוקח זמן עד שהמחזור החודשי הרגיל חוזר לאחר הפסקת השימוש בהן. בבלוג המוכר קול האישה, תוכלי להנות ממגוון של כתבות המרתקות נשים בתחומים כמו אופנה, יופי, בריאות, יחסים וזוגיות, ליפסטייל ועוד.

גורמים נדירים

לעתים רחוקות, אל וסת עלול להצביע על מצב רפואי חמור, כגון הפרעה בבלוטת יותרת המוח, ההיפותלמוס או השחלות. מסיבה זו, מומלץ להתייעץ עם הרופא במצב של היעדר יותר ממחזור אחד, על מנת להבין אם יש צורך בהערכה נוספת. טיפול רפואי לאמנוריאה תלוי בגורם.

אם הבדיקה אינה מגלה סיבה בסיסית, הרופא עשוי להמליץ על תקופת שימוש באמצעי מניעה אוראלי כדי להתחיל את המחזור.

טיפול

ההורמון פרוגסטרון, הזמין כמרכיב בחלק מהקרמים הטבעיים, מסייע בשיקום המחזור החודשי. הוא פועל כמו התרופה אסטרוגן, ויש להשתמש בו תחת פיקוח רפואי. אצל חלק מהנשים, בלוטת יותרת המוח מייצרת רמות עודפות של פרולקטין, הורמון שעולה באופן טבעי במהלך ההיריון, על מנת לעורר ייצור חלב; הורמון זה עלול גם לגרום לאל וסת.

שחרור מוגזם של פרולקטין של יותרת המוח הוא מצב שיש לחקור אותו מבחינה רפואית, מכיוון שהוא עשוי להצביע על נוכחות של גידול. יחד עם זאת, יתכן שהפרעות קלות ברמת הפרולקטין ללא סיבה רפואית מסוכנת עלולות לעורר אמנוריאה אצל חלק מהנשים.

הצמח צ'סטברי נחשב כמפחית את רמות הפרולקטין, ומסיבה זו הוא נוסה עבור אל וסת. עשב הצמח מפחית את רמות הפרולקטין.

טיפולים טבעיים

טיפולים טבעיים שונים שמוצעים ברוב המקרים לאל וסת כוללים את התוספים ויטמין B6 ואבץ, ואת צמחי המרפא אנג'ליקה, אספטידה, זרעי אספסת, אמה, ופטרוזיליה.

לנשים עם אל וסת יש במקרים רבים קצב מואץ של איבוד עצם, שעלול להוביל לאוסטאופורוזיס, והן מטופלות עם תוספי סידן וויטמין D על מנת להגן על מסת העצם. בחלק מהמקרים יש צורך באמצעים חזקים יותר, כגון הפחתת פעילות גופנית או שימוש בתרופות.

קיימים כמה סוגים של טיפולים טבעיים:

  • זעפרן- אחד הגורמים המרכזיים לאל וסת הוא לחץ וסטרס. זעפרן ידוע בתור תבלין המסייע להפחית לחצים ומתחים, מאפשר לחזור לאיזון וכך יותר קל להשיב את המחזור. יש עוד צמחי מרפא ואפילו תוספי תזונה אשר נרקחו באופן ספציפי לטיפול בבעיה ובשינויים הורמונליים נוספים.
  • ברזל ותזונה עשירה בו – אנמיה היא אחד הגורמים המרכזיים לאל וסת. לכן, חשוב להעשיר את התפריט בתזונה נכונה ומאוזנת המשלבת מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון. חשוב להקפיד לאכול מזונות המכילים ברזל בכמויות גבוהות כמו בשר הודו רזה, דגים, חלבון מהחי, תרד ועוד.

 

מניעת אל וסת

חומרים שנקראים ליגנאנים, שמצויים במזונות רבים אבל בעיקר בזרעי פשתן, מגבירים את רמות הפרולקטין.

צמחי מרפא ותוספי תזונה מסוימים עשויים לקיים אינטראקציה עם תרופות למניעת הריון המשמשות לטיפול באל וסת.