אודות | כתבו לנו | פרסמו באתר | צרו קשר

טיפול טבעי ביתר לחץ דם

טיפול טבעי ביתר לחץ דם

כמעט כל ביקור אצל הרופא, מתחיל במדידת לחץ הדם. ככל שרמות לחץ הדם גבוהות יותר, כך גובר הסיכוי למחלות לב ושבץ, לעיתים קרובות ללא תסמינים מקדימים, מלבד תוצאות הקריאה בקליניקת הרופא.

לחץ דם הוא הכוח בו הדם הודף את דפנות העורקים כשהוא זורם בגוף. הוא מתבטא תמיד בשני מספרים הנמדדים במילימטרים של כספית. הלחץ הסיסטולי, המספר הראשון או הגבוה, מודד את הכוח בפעימות הלב; והלחץ הדיאסטולי, המספר השני או הנמוך, מודד את הלב במנוחה.

לדוגמא, אדם עם קריאה סיסטולית של 120 מילימטר כספית, וקריאה דיאסטולית של 80 מילימטר כספית, מקבל תוצאת קריאת לחץ דם של 120 על 80. אם הלחץ הסיסטולי עולה, גם אם הלחץ הדיאסטולי נותר זהה, המטופל נמצא בסיכון לפיתוח מצבים קרדיו-וסקולריים חמורים.

יתר לחץ דם מוגדר כשהקריאה מניבה תוצאות של 140 על 90 מילימטר כספית. מצב זה מתפתח בדרך כלל במשך שנים רבות, ובסופו של דבר משפיע כמעט על כל אדם. אך למרבה המזל, ניתן לשלוט בו היטב באמצעות גישת הטיפול הטבעי.

מהו לחץ דופק?

מונח זה עשוי להיות חדש לחלק מהאנשים, והוא מהווה את ההבדל בין לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי. אם לחץ הדם הוא 120/80, לחץ הדופק הוא 40, המצביע על ההבדל בין 120 מילימטר כספית ו-80 מילימטר כספית.

במצב של עליית לחץ דם סיסטולי, גם אם הלחץ הדיאסטולי נותר זהה, לחץ הדופק יגדל, ויסמן אפשרות של מחלות לב וכלי דם בקרב חלק מהמטופלים. רמות לחץ דם נקבעות בהתאם לכמות שאיבת הדם על ידי הלב, וכמות ההתנגדות לזרימת הדם בעורקים. ככל שהעורקים צרים יותר, הלב מתקשה לשאוב דם, ולחץ הדם גבוה יותר.

אפידמיולוגיה ודמוגרפיה של יתר לחץ דם כרוני

יתר לחץ דם נחשב כמגיפה עולמית הממשיכה להיות אחת המחלות הנפוצות ביותר. נשים וגברים מפתחים לחץ דם גבוה במהלך חייהם באופן זהה. אך מתחת לגיל 45, המצב משפיע על גברים יותר מנשים. בגילאי 65 ומעלה, לחץ דם גבוה משפיע יותר על נשים מאשר על גברים.

הנתונים מרחבי העולם מעריכים שיתר לחץ דם משפיע כיום על כ-972 מיליון אנשים, עם שיעורי היארעות שנתיים הנעים בין 3-18%. הנתונים משנת 1990 הציעו ירידה בשכיחות יתר לחץ דם, אך הנתונים האחרונים חושפים למעשה כי יתר לחץ דם נמצא שוב במגמת עלייה.

מצב זה הוא סיבוך ידוע בקרב ילדים המקבלים טיפול בתחליפי כליות, ונחשב כגורם סיכון מהותי למחלות לב וכלי דם בהמשך חייהם. יתר לחץ דם גבוה מוגדר גם בתור לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי באחוזי 95 ומעלה בהתאם לגיל, גובה ומין, או שימוש בתרופות להורדת לחץ דם.

טיפול טבעי ביתר לחץ דם

מדוע חשוב לתת את הדעת על יתר לחץ דם?

לחץ דם גבוה מגביר את הסיכון למצבים בריאותיים מסוכנים:

התקף לב ראשון. כשבעה מתוך עשרה אנשים שחווה התקף לב ראשון בחייהם, חווים לחץ דם גבוה.

שבץ ראשון. כשמונה מתוך עשרה אנשים שלקו בשבץ ראשון בחייהם, חווים לחץ דם גבוה.

אי ספיקת לב כרונית. כשבעה מתוך עשרה אנשים עם מצב זה חווים לחץ דם גבוה.

מחלת כליות. נחשבת כגורם סיכון עיקרי ללחץ דם גבוה.

בעוד שהרפואה הקונבנציונאלית סבורה שלא ניתן לשלוט על כל גורמי הסיכון לטיפול בלחץ דם גבוה, גישת הרפואה הטבעית נוקטת בצעדים לשליטה במצב, לשם מניעת הסיבוכים.

תסמיני יתר לחץ דם

רוב האנשים הסובלים מלחץ דם גבוה אינם חווים סימנים או תסמינים, גם אם הרמות גבוהות עד כדי סכנה. חלק מהאנשים עלולים לסבול מכאבי ראש, קוצר נשימה או דימום מהאף, אך סימנים ותסמינים אלו אינם פרטניים ובדרך כלל אינם מופיעים עד שלחץ הדם הגבוה מגיע לשלב חמור או מסכן חיים.

מסיבה זו, לחץ דם גבוה מכונה "הרוצח השקט", היות והוא עלול לגרום נזק ללב ולכלי הדם, בשקט וללא תסמינים משמעותיים. יתר לחץ דם עלול לגרום גם לבעיות באיברים המושפעים, ובטווח הארוך להוביל לסיבוכים דרך טרשת עורקים, כתוצאה מהיווצרות פלאק והיצרות כלי הדם.

יתרונות תרופות ליתר לחץ דם לעיתים קרובות אינם עולים על הסיכונים

רופאים קונבנציונליים ממהרים לטפל בלחץ דם גבוה עם תרופות מרשם. אלא שהשימוש בתרופות צריך להתבצע אם וכאשר נמצא שטיפולים חלופיים לא עבדו, תוך הבנת מרכיבי התרופה, השלכות השימוש בה, והבנת תופעות הלוואי האפשריות, על מנת שלא להימצא בסיכון מיותר.

צריכת תרופות ללחץ דם לפני השינה, למשל, עלולה להגביר את הסיכון לעיוורון. בעוד שהמלצת הרופאים עשויה להפחית את תופעות הלוואי הליליות הקשורות ללחץ דם גבוה, השימוש בתרופות עלול להיות הרה אסון לחולי גלאוקומה או בעיות בעצב הראייה.

אובדן לחץ דם מפחית את זרימת הדם לעצב הראייה, וגורם לנזק, כך שנטילת התרופות להורדת לחץ דם רק מחריפה את הבעיה ומאיצה את תהליך ההתנוונות.

גישה טבעית להורדת לחץ דם

יכולת הגוף לשמור על לחץ דם תקין חיונית לחיים. אנשים רבים נוקטים בכל הצעדים האלטרנטיביים להורדת לחץ דם, כולל קבלת ייעוץ תזונתי, הקפדה על פעילות גופנית, ושינויים באורח החיים, אך עדיין חווים רמות גבוהות של לחץ דם.

למצב זה עשויות להיות מספר סיבות, אך הסיבה העיקרית היא שלא יכול להיקבע טיפול אחד זהה לכל האנשים, שכן אין אדם אחד הזהה באופן מוחלט לאדם אחר, גם אם שניהם סובלים מאותו מצב בריאותי.

החדשות הטובות הן שניתן לנצח יתר לחץ דם ולשפר את הבריאות באמצעות הקפדה על גישת הטיפול הטבעי המוצגת בקורס הבריאות הטבעית. שיטות אלו מסייעות להפקת יותר הנאה מחיים, הגברת החיוניות והשגת האושר.